Sabtu, 11 Agustus 2012

Pantai Tanpa Laut di Spanyol

Biasanya kita hanya menemui pantai yang mempunyai laut yang luas. Namun di Spanyol terdapat pantai yang dikenal dengan nama The Gulpiyuri Beach. Ia adalah pantai tanpa laut.
Pantai Tanpa Laut ?, Selama ini kita hanya dapat mendengar, jika ada pantai, tentu ada lautnya. Namun ini yang berlaku sebaliknya. Terdapat sebuah lokasi tetapi bukan di Malaysia yang mana terdapat pantai yang ia tidak mempunyai air laut seluas yang biasa kita lihat. Nama pantai ini adalah Playa de Gulpiyuri atau lebih dikenali sebagai The Gulpiyuri Beach adalah sebuah pantai yang terletak di Llanes, Sepanyol. Yang menariknya ia merupakan sebuah pantai tanpa laut! Terletak kira-kira 100 meter dari kawasan laut.

Di antara kawasan pantai dan laut dipisahkan oleh sebuah gua. Keluasan pantai tersebut hanyalah kira-kira 40 meter dan anda kan merasai ombak seperti biasa dari air yang mengalir masuk melalui gua tersebut.
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjWJbnKiSGWC_ONt-cslxYjHgtDe-vm75YBORLzrs59we_L8jj0G1kSplWSCMjJ4j58HrSxYnXC24NUCf1T7Haq5aHYSDJB8LeUjVo23FhIdOwwKeDQbusZpTTXrc1ypleJzFn7l0GPH2Y/s1600/Gulpiyuri_Beach.jpg
The Gulpiyuri Beach
Disana, anda hanya bisa memandang kumpulan air asin dengan tebing tinggi di belakang, mengelilingi pantai dengan begitu kokoh. Rerumputan hijau yang tumbuh di atas tebing, menambah kesan anggun dibalik keunikannya.
Sama seperti pantai pada umumnya, air laut di Pantai Gulpiyuri seringkali mengalami pasang. Meskipun seringkali mengalami pasang, turis tidak akan melihat adanya ombak atau gelombang besar di sini. Cocok untuk pelancong yang ingin menenangkan diri.

Cobalah jejakkan kaki telanjang Anda di sepanjang Pantai Gulpiyuri. Pasirnya yang putih dan halus, tidak mengandung banyak kerang, jadi tidak akan melukai kaki halus Anda.

Screenshot Pantai Gulpiyuri







0 komentar:

Posting Komentar

◄ Posting Baru Posting Lama ►
 

Copyright © 2012. Goresan Hidup - All Rights Reserved Ncofies_Room's